Thursday, December 31, 2009

doa yang baik

Suatu ketika, beberapa anak mengikuti sebuah perlumbaan kereta mini mainan. Suasana sungguh meriah siang itu kerana ini adalah perlumbaan final.Hanya tinggal 4 orang peserta sekarang dan mereka mempamerkan

setiap kereta minil mainan yang dimiliki. Semuanya buatan sendiri kerana memang begitulah peraturannya.


Ada seorang budak yang bernama Ahmad.Kereta mini miliknya tak seistimewa kereta budak lain,namun ia termasuk dalam 4 peserta yang masuk ke final.Dibandingkan dengan semua lawannya,kereta Ahmad lah yang paling tak sempurna. Beberapa budak menyangsikan kekuatan kereta itu untuk berpacu melawan keretal lainnya.
Tibalah saat yang dinantikan.Final kejuaraan kereta mini mainan. Setiap peserta mula bersiap digaris start,untuk melepaskan kereta mereka dengan sepenuh tenaga.Di setiap jalur lintasan, telah siap 4 kereta, dengan 4 orang pengemudi kecilnya.Lintasan itu berbentuk lingkaran dengan 4 jalur terpisah diantaranya.


Namun,sesaat sebelum dimulakan, Ahmad meminta waktu sebentar untuk berdoa. Matanya terpejam,dengan tangan bertangkup memanjatkan doa. Lalu, semenit kemudian, ia berkata, "Ya, aku sudak bersiap sedia!".
Cheder.Tembakan mula dilepaaskan.Tanda perlumbaan telah dimulai.Dengan satu hentakan kuat, mereka mulai mendorong kereta mini masing2 denagn sepenuh tenaga.
Semua kereta mini itu pun meluncur dengan laju.Setiap orang bersorak-sorai, bersemangat,
menjagokan kereta mini masing2..."Ayo..ayo... cepat..cepat, maju..maju", begitu teriak mereka.
Ahha...sang pemenang harus ditentukan, tali lintasan finish pun telah terlambai. Dan, Ahmad lah pemenangnya.Ya, semuanya senang, begitu juga Ahmad. Ia berucap, dan berkomat-kamit lagi dalam hati. "Alhamdulillah, terima kasih."


Saat penyerahan piala tiba.Ahmad maju ke depan dengan bangga. Sebelum piala itu diserahkan,ketua panitia bertanya. "Hai juara, kamu pasti tadi berdoa kepada Allah swt agar kamu menang,bukan?". Ahmad terdiam. "Bukan, Pak, bukan itu yang aku pohonkan" kata Ahmad.Ia lalu melanjutkan, "Sepertinya, tak adil untuk meminta pada Allah swt untuk menolongmu mengalahkan saudaramu yang lain. "Aku, hanya bermohon pada Allah swt, supaya aku tak menangis, jika aku kalah."
Semua hadirin terdiam mendengar itu. Setelah beberapa saat, terdengarlah gemuruh tepuk-tangan yang memenuhi ruangan.


WALLAHUA'LAM.....


Segala sifat dan perkara yang baik dari diri ini datangnya dari ALLAH SUBHANAHUWATAA'LA...
Dan,segala yang buruk datangnya dari diri ini.


nk update blog dgn story daku..
tp trjmpe story yg menareks beca ati ni..
enjoy ye!

No comments:

Post a Comment

komen, jangan tak komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...